سه شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ , ۰۴:۰۷:۳۸
2019 / July / 22



معادن اسفند ۶, ۱۳۹۷

فدراسیون حمل و نقل و خانه معدن ایران تفاهم نامه همکاری امضاکردند

نیاز به رشد 5درصدی ناوگان حمل‌ونقل ریلی

تفاهم نامه همکاری بین فدراسیون حمل و نقل و لجستیک با خانه معدن ایران در چارچوب رشد و توسعه اقتصادی بخش معدن و حل مسائل لجستیک و مدیریت زنجیره تامین معادن ایران امضا شد.

به گزارش پیام‌آوران معدن و فولاد، این مراسم که در محل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برگزار شد، رئیس هیات عامل ایمیدرو در این ارتباط اظهار داشت: نقش ایمیدرو در این همکاری مشترک، کمک و پشتیبانی برای تامین زیرساخت های مختلف است.

«خداداد غریب پور» اظهار داشت: بر اساس افق ۱۴۰۴ و دستیابی به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، سالیانه نیازمند ۴۳۰ کیلومتر راه آهن جدید هستیم.

وی خواستار آن شد تا خانه معدن و فدراسیون حمل و نقل و لجستیک به دنبال راهکارهای تامین مالی، جذب سرمایه گذار و روش های مختلف سرمایه گذاری برای اجرای این طرح باشند.

غریب پورخاطرنشان کرد: همکاری در چارچوب کمک به حل مسائل و مشکلات حمل و نقل و لجستیک مواد معدنی، ارائه راهکارهای مشترک در خصوص بهبود و توسعه شبکه حمل و نقل مواد معدنی ایران به خارج از کشور، هم افزایی و همیاری هرچه بیشتر به منظور مدیریت هرچه بهتر تأمین ماشین آلات مورد نیاز حمل مواد معدنی اهداف این تفاهم نامه است.

فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران آذرماه سال ۹۴ در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی و مشاور اقتصادی سه قوه به ثبت رسیده، این فدراسیون متشکل از اتحادیه ها،کانون ها، انجمن ها و تشکل های کارفرمایی فعال در حوزه حمل و نقل و لجستیک بین المللی جاده ای، هوایی، دریایی، بندری، ریلی، مسافربری، هواپیمایی ،ایرانگردی ،گمرک، خدمات وابسته و در تمامی شقوق حمل و نقل فعالیت می نماید.

همچنین در این مراسم «اردشیر سعد محمدی» معاون ایمیدرو از امضای ساخت خط دوم راه آهن از سنگان به تربت حیدریه و بافق به طول ۸۰۰ کیلومتر  با سرمایه گذاری ایمیدرو خبر داد.

وی یادآور شد: برنامه های توسعه مختلفی در منطقه بافق در بحث فولاد و زغال سنگ، در مناطق یزد و زنجان در دستور کار است.

سعدمحمدی گفت: قرار است در سایت مهدی آباد ( یزد) ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی و ۹۰ هزار تن کنسانتره سرب تولید شود، علاوه براین در معدن انگوران زنجان تا هشت سال آینده امکان ذخیره معدنی وجود دارد و علاوه بر آن ۸۰ کارخانه در زنجان دایر است که همگی نیازمند انتقال بار کنسانتره اند.

وی گفت: امروز در مناطق خمرود، طبس و نیز کرمان طرح های توسعه ای تعریف شده که همگی به حمل و نقل ریلی و جاده ای نیاز دارند و بر این اساس بحث حمل معدنی در آینده باید به صورت معنادار تعریف شود.

این مسئول بیان داشت: سالیانه نزدیک به ۴۰۰ میلیون تن ماده معدنی در کشور استخراج می شود که بیش از ۲۰۰ میلیون تن آن مربوط به مصالح ساختمانی است.

به گزارش ایرنا، در این مراسم محمد رضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران نیز گفت: اکنون به دلیل شرایط خاص محیط معادن و پایانه های حمل و نقل محلی، حمل مواد معدنی با مشکلات فراوان انجام می شود.

به گفته این مقام صنفی، برای رسیدن به تولید سالیانه ۷۰۰ میلیون تنی مواد معدنی در افق ۱۴۰۴ به رشد تولید سالیانه هفت درصدی نیازمندیم، این در حالی است که ظرفیت حمل و نقل جاده ای در افق یاد شده یک هزار و ۱۲۷ میلیون تن برآورد شده است ؛ بنابراین رشد سالیانه پنج درصدی در این بخش را نیاز داریم.

وی افزود: براساس افق ۱۴۰۴ باید سالیانه ۵۰۰ میلیون تن جابجایی مواد معدنی از طریق جاده داشته باشیم که با رشد سالیانه هشت درصدی در این بخش می توان به ظرفیت مورد نظر رسید.

بهرامن اضافه کرد: براساس افق ۱۴۰۴ در بخش ریلی، نزدیک به ۲۵ هزار کیلومتر خط آهن پیش بینی شده که با وضعیت فعلی، نیازمند رشد حدود هشت درصدی هستیم.

وی یادآور شد: مطابق آمارها نزدیک به هفت درصد مواد معدنی در سال ۱۳۹۳ توسط خطوط ریلی حمل شده است، در افق ۱۴۰۴ باید نسبت فوق به ۳۰ درصد یعنی ۲۱۰ میلیون تن در سال برسد؛ بنابراین نیازمند رشد سالیانه ۲۳ درصدی در این بخش هستیم.

تفاهم نامه مزبور بین محمد رضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران و علی محمودی سرای رئیس فدراسیون لجستیک و حمل ونقل به امضا رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استفاده از اخبار با نقل منبع معدن و فولاد مجاز است.