دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ , ۲۳:۲۱:۲۰
2019 / July / 22



برگزیده، گروه صنایع معدنی، فولاد، ویژه اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۸
صفريان مدير روابط عمومي فولاد هرمزگان:

روابط عمومی ها همه ارکان درون سازمان و ارکان برون سازمانی هستند

رتباطات یکی از بنیادی ترین دانش ها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان امروزی و زیربنای سایرعلوم قرن حاضر است كه درون و برون دستگاه را به هم پیوند می دهد. روابط عمومی هدف و چگونگی اجراي برنامه ها را ترسیم كرده پس لازم است که مدیر و کارکنان به وي اعتماد داشته و سعي در تعامل با اين بخش موثر سازمان داشته باشد. با توجه به اينكه روابط عمومی حافظ منافع دستگاه مربوطه و مشترياني است که با آن سر و کار دارند بايد به آن به قدري بها داد كه به مفاهیم و ارتباطات دوسویه بپردازد. در خصوص جايگاه روابط عمومي با گفتگويي با رضا صفريان، مدير روابط عمومي فولاد هرمزگان داشتيم.

صفریان در خصوص اقدامات روابط عمومی در راستای بهبود ارتباطات درون سازمانی عنوان کرد: روابط عمومی ها در جهت بهبود ارتباطات درون سازمانی می توانند از شیوه های گوناگون استفاده نمایند. نقش روابط عمومی ها در ارتباط درون سازمانی و بهبود آن بسیار موثر و مهم است. استفاده از ابزارهای اطلاع رسانی مناسب می تواند در انتقال صحیح پیام ها موثر باشد و این انتقال درست ، تاثیر گذارتر نیز هست.

وی افزود: روابط عمومی با نظرسنجی و سنجش افکار عمومی درون سازمانی می تواند پیام و محتوای موردنیاز را تولید کند. اگر محتوا متناسب با نیاز و کارشناسی شده منتشر نشود بدون شک سازمان دچار مشکل خواهد شد و سازمان در بی خبری به سر خواهد برد. در واقع شناسایی نیازها و تولید پاسخ ها و نشر آن از مجاری مناسب و مختلف می تواند در بهبود ارتباطات درون سازمانی موثر باشد.

مدیر روابط عمومی فولاد هرمزگان در ادامه تشریح کرد: برگزاری جلسات گروهی با کارکنان و ملاقات بین مدیرعامل ، مدیران و معاونین به صورت خصوصی با کارکنان از اقداماتی است که در راستای بهبود ارتباطات درون سازمانی موثر واقع خواهند شد. یکی از فعالیتهای مهم دیگری که باید روی آن تمرکز کرد انعکاس نظرات و پیشنهادات و حتی انتقادات کارکنان است. ایجاد پورتال سازمانی، ایجاد ایمیل سازمانی مخصوص ارسال پیامهای کارکنان به مدیرعامل ، معاونین و مدیران ارشد سازمان می تواند راه گشا و تاثیر گذار باشد.

صفریان در ادامه به ارتباطات برون سازمانی نیز اشاره کرد و افزود: بدیهی است ارتباطات برون سازمانی یکی از مهمترین اهداف یک سازمان است که توسط روابط عمومی ها رقم می خورد. یکی دیگر از اقدامات ضروری و مهم هم که می بایست در روابط عمومی ها انجام شود شناسایی ذی نفعان است . این موضوع برای بهبود ارتباطات برون سازمانی بسیار حائز اهمیت است. از طرفی شناسایی فرصتها و تهدیدها هم باید لحاظ شود. روابط عمومی ها با انجام این فعالیتها می توانند استراتژی های خود را در رابطه با ارتباطات برون سازمانی تدوین نمایند. آنها هدف خود را مشخص می نمایند و در جهت رسیدن به آن برنامه ریزی می نمایند.

وی افزود: رسالت و وظایف روابط عمومی ها در سازمانهای مختلف فرق داردو با توجه به آن نوع عملکرد متفاوتی هم دارند. مشتری روابط عمومی ها همه ارکان درون سازمان و ارکان برون سازمانی هستند.

روابط عمومی ها هم بایستی دنبال ارائه خدمات و ایجاد ارتباط صحیح بین اینها باشد و قطعا باید ثمرات این خدمات مورد پایش و نظر سنجی قرار گیرد و طبق نتیجه آن اقدامات بعدی برنامه ریزی شود. ابزارهای مختلفی برای مشتری مداری وجود دارد که نظرسنجی از مهمترین آنهاست که با شیوه های گوناگون قابل اجراست ؛ استفاده از وب سایت یا اپلیکیشن، تنظیم پرسشنامه و ارسال از طریق ایمیل از این موارد است.

صفریان در ادامه گفت: با توجه به رشد سریع تکنولوژی های ارتباطی، سازماندهی و به روزرسانی روابط عمومی ها انکارناپذیر است. روابط عمومی ها باید خود را با آخرین سیستم تکنولوژی در حوزه فعالیت خود به روز کنند. نقش سازمانها در درک این موضوع بسیار حائز اهمیت است. مدیران ارشد یک سازمان باید درک صحیحی از وضعیت روابط عمومی و لزوم رشد را داشته باشند . که این موضوع در شرکت فولاد هرمزگان بخوبی اجرایی شده است و همه مدیران ارشد سازمان با روابط عمومی کمال همکاری را دارند . در خصوص بکار گیری افراد در روابط عمومی ها ، نباید افرادی که در این حوزه متخصص نیستند در رکن کار قرار گیرند. هرچند که در برخی موارد شاهد هستیم مدیران با سطحی نگری و عدم شناخت کافی از این حرفه افراد غیرمتخصص را در این پست قرار می دهند، عدم تخصص قطعا ضربه های جبران ناپذیری به ساختار روابط عمومی ها خواهد زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استفاده از اخبار با نقل منبع معدن و فولاد مجاز است.